Бердянська загальноосвітня школа I-III ступенів №4
Сучасні технологіі
Укладач: вчитель трудового навчання Юркович Т.П.
Укладач: вчитель трудового навчання Юркович Т.П.
Бердянськ
--- 2014
Освіта – одна
з найважливіших сфер людської діяльності та визначальний фактор розвитку
людства. Це зумовлює необхідність упровадження в освітню практику новітніх
технологій, які передбачають навчання, виховання, формування навичок наукової
роботи й управління, які основані на модернізації дидактичної системи.
Результативність цього процесу досягається використанням
сучасних високоефективних методів, засобів і прийомів, що забезпечують творче
оволодіння величезним масивом наукових знань. У такому контексті інформація та
інформаційні технології надають освіті нетрадиційних характер.
Значимість освіти та її роль у суспільстві вважається
ключовою тенденцією розвитку сучасного суспільства. У багатьох країнах світу
давно розуміють, що майбутнє за тією цивілізацією, яка максимально забезпечить
розвиток інтелектуального та творчого потенціалу своїх громадян. А це можливо
лише при достатньому ставленні держави до освіти.
У сучасному світі освіта є соціальною і духовною опорою
життєдіяльності людей. Для сучасного суспільства впровадження інноваційних
технологій в освіту має не стільки теоретичне, скільки практичне значення,
оскільки в умовах глобалізації воно стосується його історичного розвитку та
перспектив, які пов’язані з так званими «високими технологіями». Їхніми
головними аспектами є:
- технологізація всіх видів наукових досліджень;
- зміщення державного
фінансування зі сфери фундаментальних досліджень у сферу технологічних імплікацій,
у розвиток соціальної та інформаційної інфраструктури науки;
- упровадження сучасних
комп’ютерних і мережених технологій;
- зростання та широке
застосування нових інформаційно-освітніх технологій.
Необхідною умовою використання інформаційних технологій є
реформування системи освіти, розробка нових дидактичних і методичних
концептуальних засад освіти
Головними напрямками цього процесу мають стати:
- створення
предметно-орієнтованих навчально-інформаційних середовищ, які дозволяють
використовувати мульти медіа, електронні підручники тощо;
- освоєння засобів
комунікації (комп’ютерної мережі, телефонного, телевізійного, супутникового
зв’язку для обміну інформацією);
- навчання правил і навичок
«навігації» в інформаційному просторі;
- розвиток дистанційної
освіти.
Інноваційні педагогічні технології можна класифікувати за
основними групами, це:
- традиційні педагогічні
технології;
- педагогічні технології на
основі особистісно орієнтованого педагогічного процесу;
- педагогічні технології на
основі активізації та інтенсифікації діяльності учнів;
- педагогічні технології на
основі підвищення ефективності управління та організації навчального процесу;
- педагогічні технології на
основі дидактичного вдосконалення та реконструювання матеріалу;
- окремі предметні
педагогічні технології;
- альтернативні педагогічні
технології;
- вроджені педагогічні
технології;
- педагогічні технології
розвиваючого навчання.
Інтерактивне навчання – в Україні розроблена та
пропагується технологія інтерактивного навчання О. Пометун. Інтерактивне від
англ. взаємний та діяти. Інтерактивне навчання – це спеціальна форма
організації пізнавальної активності, що має на меті створення комфортних умов
навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність та інтелектуальну
спроможність. Інтерактивне навчання – це навчання діалогу, під час якого
відбувається взаємодія учасників педагогічного процесу з метою взаємо
порозуміння, спільного розв’язання навчальних задач, розвитку особистісних
якостей учнів.
Інтерактивне навчання
передбачає використання активних методів навчання, а саме:
- аналіз конкретних ситуацій
- уведення в досліджувану
проблему;
- визначення задачі;
- групова робота над
ситуацією;
- групова дискусія;
- підсумкова бесіда.
Особистісно орієнтоване навчання – спосіб організації
навчання, у процесі якого забезпечується всілякий облік можливостей і
здібностей учнів, створюються необхідні умови для розвитку їхніх індивідуальних
здібностей.
Мета такого навчання – створення умов для забезпечення
власної навчальної діяльності учнів і розвиток індивідуальних особливостей
кожного. Організація особистісно орієнтованого уроку полягає не тільки у
створенні педагогом творчої атмосфери, а й у постійному залученні суб’єктивного
досвіду учнів як досвіду їхньої особистої життєдіяльності.
Модульна система навчання – суть технології полягає в
тому, що учень самостійно чи з певною долею допомоги досягає конкретної мети
навчання в процесі роботи з навчальним модулем. Перевага даної технології:
модулі (цільові функціональні навчальні блоки) дозволяють перевсти навчання на
суб’єкт – суб’єктивну основу, індивідуалізувати роботу з окремими учнями,
дозувати індивідуальну допомогу, виміряти форми спілкування педагога з учнями.
Навчальна програма складається з комплексу модулів та послідовно ускладнених
дидактичних завдань. При цьому забезпечується вхідний та проміжний контроль, що
дозволяє учневі разом з педагогом здійснювати управління процесом навчання.
Модульно-блочна технологія – інтеграція різних видів
та форм навчання, узгоджених у часі та впорядкований в єдиний комплекс. Базою
модульно-блочної організації навчання є: принципи та критерії поділу змісту
навчального матеріалу на відносно-самостійні частини, навчальні модулі-блоки;
система самостійних робіт; принцип поетапного й автономного оцінювання успіхів
учнів.
Важливе місце в модульно-блочній технології відіграє
використання різних форм контролю.
Мережеві технології - призначені для
телекомунікаційного спілкування учня із педагогами, працівниками бібліотек,
лабораторій тощо. Телекомунікаційний доступ до баз даних здійснюється через
всесвітню мережу Internet.
Формами мереженої
комунікації є:
- електронна пошта –
призначується для обміну інформацією між суб’єктами зв’язку, здійснення
консультування;
- телеконференція дозволяє
педагогу та учням, що знаходяться на відстані один від одного, організувати
спільне навчання, обговорювати навчальні проблеми, брати участь у ділових
іграх.
Ігрові технології навчання – це така організація
навчального процесу, під час якої навчання здійснюється в процесі включення
учнів до навчальної гри (ігрове моделювання явищ, «переживання» ситуації).
Сьогодні надають перевагу терміну «імітація» замість «гра»
(акцент переноситься на внутрішню сутність дії). Навчальні ігри мають на меті
крім засвоєння навчального матеріалу, умінь і навичок, ще й надання учневі
можливості самовизначитися, розвивати творчі здібності; сприяють емоційному
сприйманню змісту навчання.
Теорія проблемного навчання базується на організації
навчального процесу, яка передбачає створення проблемної ситуації та активну
самостійну діяльність учнів у її розв’язанні, що веде до ґрунтовного засвоєння
й закріплення наукових положень, розвиває творче мислення, здатність до
самостійної діяльності. Проблемна ситуація завжди базується на суперечностях.
Навчальна проблема – це суперечність між старою та новою інформацією. Проблемне
питання завжди містить тезу та антитезу. Можна виділити кілька видів
проблемного навчання:
- проблемний виклад
навчальної інформації педагогом;
- створення на уроці
проблемної ситуації;
- формування і розв’язання
проблеми самими учнями.
Алгоритми дії:
постановка проблеми - визначення шляхів її розв’язання - вибір
оптимального шляху – розв’язання проблеми.
Навчання з використанням інноваційних
технологій якісно перевищує класичну освіту. Воно інтегрує процеси, які не
можна об’єднувати в межах класичної освіти і навчання, працевлаштування.
Методи творчої діяльності на уроках трудового навчання
Метою трудового навчання є
формування технічно, технологічно освіченої особистості, підготовленої до життя
та активної трудової діяльності в умовах сучасного високотехнологічного
інформаційного суспільства, життєво необхідних знань, умінь і навичок ведення
домашнього господарства, забезпечення умов для професійного самовизначення
учнів, вироблення в них навичок творчої діяльності, виховання культури праці.
Трудове навчання в 11-річній школі сприяє
формуванню в учнів компетентностей, а саме:
- технічного і
технологічного кругозору;
- культури праці та побуту;
- самостійного та критичного
мислення;
- розвитку особистісних
якостей, потрібних людині як суб’єкту сучасного виробництва і культурного
розвитку суспільства, виховання відповідальності за результати власної
діяльності.
Дослідження науковців засвідчили, що
творчість — це досить складний і своєрідний процес, якому можна навчитися. Для
цього необхідно виявити його закономірності, на основі яких можна створити
певні методи або прийоми. Пошук наукової організації творчої праці дав змогу
розробити нові методи розв'язку проблемних задач. Серед розроблених ученими
методів найбільш ефективними і відомими в сучасній літературі з питань технічної
творчості є: метод мозкового штурму, метод фантазування, метод зразків, метод
фокальних об'єктів, метод створення образу ідеального об'єкта.
Сьогодні поширеною є думка про те, що для
піднесення предмета й методики його викладання на належному науково-методичному
рівні, треба повернутися до технологій проектного навчання. В основу якої має
бути покладена творча діяльність учнів, зорієнтована на вільний вибір ними
об'єкта проектування. Саме тому в оновленій програмі трудового навчання знайшли
своє відображення вищезазначені методи творчої діяльності.
Проблемне
навчання на уроках трудового навчання
як стимулювання
творчої діяльності
На розвиток творчого мислення учнів впливає
безліч чинників, а саме такі, як зміст уроку, майстерність вчителя, методи і
прийоми навчання, уміла організація уроку, правильний вибір виробу і т.д.
Тут ми розглянемо деякі найбільш ефективні
умови, прийоми, й методи сприяючі розвитку творчого мислення учнів на, уроках
трудового навчання. Такі як проблемний виклад знань. «Проблемне навчання, —
пише
М. І. Махмутов, — є навмисна
цілеспрямована діяльність вчителя і учнів по постановці учбових проблем, їх
формулюванню, висуненню гіпотез, їх обґрунтовуванню і перевірці на практиці».
При проблемному викладі перед учнями висуваються
вузлові проблеми і питання. До яких відносять ті, на які учнів не можуть
відповісти відразу: для цього у них не вистачає якихось відомостей, певної
інформації.
На іншу особливість проблемного викладу
знань указує М. Н. Скаткін: «Суть його полягає в тому, що вчитель не просто
повідомляє кінцеві висновки науки, як не відоме що звідки взялися, але й
відтворює в якійсь мірі шлях її відкриття. Поставивши питання, він розкриває
внутрішні суперечності, що виникають при його рішенні, міркує в голос, виказує
припущення, обговорює їх, спростовує можливі заперечення, доводить істину за
допомогою експерименту».
Таким чином, можуть бути
наступні два види проблемного викладу:
1. Висунення окремих
проблем, постановка проблемних питань, основна мета яких полягає в організації
активної діяльності учнів при засвоєнні нових знань. Вчитель ставить перед
учнями такі проблеми і питання, які зацікавлюють їх, викликаючи активну
розумову діяльність.
2. Висловлюючи зміст теми,
вчитель демонструє перед учнями самий шлях наукового мислення, примушує учнів
стежити за діалектичним рухом думки до істини, робить їх як би співучасниками
наукового пошуку.
Дуже важливим є питання про
типи проблемних ситуацій. Це питання слід вирішити з урахуванням умов, в яких
проводиться трудове навчання учнів. Можна виділити наступні типи проблемних
ситуацій.
I-тип. Проблеми, що
виникають при поясненні нової операції, робочих прийомів. При рішенні подібних
проблем виявляється недостатність раніше засвоєних знань і виникає потреба в
нових знаннях, уміннях і навиках.
II-тип. Проблеми, що
виникають при виконанні практичних завдань. Проблеми такого типу мають особливо
важливу роль. Вони сприяють творчому застосуванню системи наявних знань при
виконанні конкретного завдання, розвивають здатність творчо вирішувати трудові
задачі .
Дослідження науковців засвідчили, що
творчість — це досить складний і своєрідний процес, якому можна навчитися. Для
цього необхідно виявити його закономірності, на основі яких можна створити
певні методи або прийоми. Пошук наукової організації творчої праці дав змогу
розробити нові методи розв'язку проблемних задач. Серед розроблених ученими
методів найбільш ефективними і відомими в сучасній літературі з питань
технічної творчості є: метод мозкового штурму, метод фантазування, метод
зразків, метод фокальних об'єктів, метод створення образу ідеального об'єкта.
Сьогодні поширеною є думка про те, що для
піднесення предмета й методики його викладання на належному науково-методичному
рівні, треба повернутися до технологій проектного навчання. В основу якої має
бути покладена творча діяльність учнів, зорієнтована на вільний вибір ними
об'єкта проектування. Саме тому в оновленій програмі трудового навчання знайшли
своє відображення вищезазначені методи творчої діяльності.
Метод
мозгового штурму. Автором цього методу є А. Осборн. У ході тривалих спостережень він
помітив, що серед творчо працюючих особистостей є дві групи людей. Перша група —
це ті, хто генерує ідеї, друга — критично аналізує. Він запропонував штучно
створювати такі групи (відповідно — генераторів та експертів), які будуть
здійснювати пошук розв'язку певної проблеми. Практичний досвід використання
мозкового штурму викреслив основні прийоми (методи), які сприяють формуванню
ідей. Серед цих методів розрізняють такі як: аналогія (зробити так, як це було
вже в розв'язаній задачі).
Метод фантазування. Під методом фантазування можна розуміти такий
спосіб спільної діяльності учнів та учителя, коли досягається уявлення
неіснуючого образу об'єкта, який функціонує і вирішує поставлену проблему,
тобто є розв'язком певної проблеми, навіть якщо деякі елементи конструкції
цього об'єкта невідомі. Головною умовою методу фантазування є відсутність
будь-яких обмежень, правил, постулатів, логічного та критичного мислення.
Метод зразків. Суть цього методу полягає у тому, що учитель
допомагає школярам віднайти в журналах, каталогах та інших технічних виданнях
зразки об'єктів і пропонує порівняти знайдені зразки з існуючими об'єктами
технологічної діяльності людини. На основі порівняння виявляють технологічні
суперечності між знайденими зразками та реальними об'єктами і розробляють
послідовність дій щодо їх усунення.
Метод фокальних
об'єктів.
Винайдений Ч. Вайтингом. Об'єкт, який вдосконалюють за допомогою цього методу,
називають фокальним, оскільки його ставлять у центр уваги (фокус). Суть
ґрунтується на перенесенні ознак випадково вибраних об'єктів на фокальний об'єкт,
внаслідок чого отримують незвичні поєднання, котрі дають змогу подолати
психологічну інерцію. Наприклад, якщо фокальним об'єктом є зошит, а випадковим
— тигр, то отримаємо сполучення на зразок «смугастий зошит».
Метод створення
образу ідеального об'єкта. Будують таблицю з двома рядами характеристик, що перетинаються по
горизонталі — 10 евристичних прийомів (адаптація, аналогія, ідеалізація т.д.),
а по вертикалі — 10 основних показників технічної системи, що вдосконалюють:
геометричні, фізико-механічні тощо. Застосування одного з прийомів до зміни
одного з параметрів дає простір для нових асоціацій під час пошуку нових
технічних рішень . У цьому разі ідеалізація розглядається як наближення
технічного об'єкта до ідеального, який відповідає всім вимогам розв'язуваної
проблеми або технічної задачі.
Метод проектів
Особистісно зорієнтована модель трудового навчання,
суттєвими ознаками якої є здійснення навчального процесу на засадах
індивідуального підходу до учнів та створення умов для їх саморозвитку і
самонавчання, осмислене визначення ними своїх потенційних можливостей і
життєвих цілей, вимагає глибокого осмислення і розуміння педагогами
необхідності здійснення навчально-виховного процесу на засадах проектної
технології.
Проектна технологія — практика особистісно зорієнтованого трудового навчання в процесі конкретної навчально-трудової діяльності учня, на основі його вільного вибору та з урахуванням інтересів. У свідомості учня це має такий вигляд: «Я знаю, для чого мені потрібно все, що я пізнаю, і де я можу ці знання застосувати». Для педагога це прагнення знайти розумний баланс між академічними і прагматичними знаннями, уміннями та навичками.
Навчальне проектування орієнтоване передусім на самостійну діяльність учнів — індивідуальну, парну або групову, яку вони виконують протягом певного відрізка часу.
Технологія проектування передбачає розв'язання учнем або групою учнів якої-небудь проблеми, яка полягає, з одного боку, у використанні різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого — в інтегруванні знань, умінь із різних галузей науки, техніки, творчості.
Результати виконання проектів мають бути «відчутні»: якщо це теоретична проблема, то конкретне її вирішення, якщо практична — конкретний результат, готовий до впровадження. Проектна технологія передбачає використання педагогом сукупності дослідницьких, пошукових, творчих за своєю суттю методів, прийомів, засобів. Метою проектування є створення педагогом таких умов під час освітнього процесу, за яких його результатом с індивідуальний досвід проектної діяльності.
Метод проектів (від грецьк. — шлях, дослідження) — це система навчання, за якої учні здобувають знання в процесі планування і виконання завдань, які поступово ускладнюються, — проектів.
Метод проектів на уроках трудового навчання — це комплексний процес, який формує в школярів загально-навчальні вміння, основи технологічної грамоти, культуру праці і спрямований на оволодіння ними способами перетворення матеріалів, енергії, інформації, технологіями їх обробки.
Учні особисто мають вибрати для себе об'єкт проектування, тему проекту, тобто виріб, який вони хотіли б справді удосконалити, внести в предметний світ, яким хотіли б задовольнити потреби людей.
Цінність проектування полягає в тому, що саме ця діяльність привчає дітей до самостійної, практичної, планової і систематичної роботи, виховує прагнення до створення нового або існуючого, але вдосконаленого виробу, формує уявлення про перспективи його застосування; розвиває морально-трудові якості, працелюбність. Готує їх до свідомого вибору професії. При цьому слід пам'ятати, що потрібно особливу увагу приділяти тому, щоб в учнів не згасав інтерес до цього процесу, стежити, щоб вони доводили свої наміри, особливо в праці, до кінця.
Проектування — це вид діяльності, що синтезує в собі елементи ігрової, пізнавальної, професійно-трудової, комунікативної, навчальної, теоретичної і практичної діяльності. Проведений аналіз дозволяє нам сформулювати думку про те, що проектування як творча, інноваційна діяльність завжди націлене на створення виробів і послуг, що мають об'єктивну й суб'єктивну новизну та особистісну й суспільну значимість.
Проектна технологія дозволяє активно розвивати в учнів основні види мислення, творчі здібності, прагнення самому створити, усвідомити себе творцем. В учнів виробляється і закріплюється звичка до аналізу споживчих, економічних, екологічних і технологічних ситуацій, здатність оцінювати ідеї, виходячи з реальних потреб, матеріальних можливостей і вмінь, вибирати найбільш технологічний, економічний спосіб виготовлення об'єкта проектування, який відповідав би вимогам дизайну.
Крім того, під час роботи над проектом у школярів розвивається пізнавальна й трудова активність, формуються вміння самостійно використовувати свої знання, плідно розвиваються комунікативні здібності, навички лідерів та здатність до спільної роботи в групі, створюються можливості для реалізації міжпредметних зв'язків.
Нові навчальні плани і програми з трудового навчання значно розширили можливості школи у використанні проектної технології на уроках та в позакласній роботі з метою розвитку в дітей творчої активності.
Виконуючи творчі проекти від ідеї до її втілення, учні вчаться самостійно приймати рішення, визначати свої проблеми в знаннях і знаходити шляхи виправлення такого становища. У процесі проектно-технологічної діяльності в школярів розвиваються загальні і спеціальні здібності, формується проектно-технологічна культура.
Усе це дає змогу зробити висновок про те, що проектно-технологічна діяльність дозволяє здійснити перехід від «школи пам'яті» до «школи мислення». У першому випадку опора робитеся переважно на процеси сприйняття, уваги, запам'ятовування, у другому — враховується роль мислення.
Дуже важливим питання про структуру проектно-технологічної діяльності. Ця діяльність, як будь-яка інша, має визначену структуру, що містить у собі мету, мотиви, функції, зміст, внутрішні і зовнішні умови, методи, засоби, предмет, результат та етапи виконання проектно-технологічної діяльності.
Проектна технологія — практика особистісно зорієнтованого трудового навчання в процесі конкретної навчально-трудової діяльності учня, на основі його вільного вибору та з урахуванням інтересів. У свідомості учня це має такий вигляд: «Я знаю, для чого мені потрібно все, що я пізнаю, і де я можу ці знання застосувати». Для педагога це прагнення знайти розумний баланс між академічними і прагматичними знаннями, уміннями та навичками.
Навчальне проектування орієнтоване передусім на самостійну діяльність учнів — індивідуальну, парну або групову, яку вони виконують протягом певного відрізка часу.
Технологія проектування передбачає розв'язання учнем або групою учнів якої-небудь проблеми, яка полягає, з одного боку, у використанні різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого — в інтегруванні знань, умінь із різних галузей науки, техніки, творчості.
Результати виконання проектів мають бути «відчутні»: якщо це теоретична проблема, то конкретне її вирішення, якщо практична — конкретний результат, готовий до впровадження. Проектна технологія передбачає використання педагогом сукупності дослідницьких, пошукових, творчих за своєю суттю методів, прийомів, засобів. Метою проектування є створення педагогом таких умов під час освітнього процесу, за яких його результатом с індивідуальний досвід проектної діяльності.
Метод проектів (від грецьк. — шлях, дослідження) — це система навчання, за якої учні здобувають знання в процесі планування і виконання завдань, які поступово ускладнюються, — проектів.
Метод проектів на уроках трудового навчання — це комплексний процес, який формує в школярів загально-навчальні вміння, основи технологічної грамоти, культуру праці і спрямований на оволодіння ними способами перетворення матеріалів, енергії, інформації, технологіями їх обробки.
Учні особисто мають вибрати для себе об'єкт проектування, тему проекту, тобто виріб, який вони хотіли б справді удосконалити, внести в предметний світ, яким хотіли б задовольнити потреби людей.
Цінність проектування полягає в тому, що саме ця діяльність привчає дітей до самостійної, практичної, планової і систематичної роботи, виховує прагнення до створення нового або існуючого, але вдосконаленого виробу, формує уявлення про перспективи його застосування; розвиває морально-трудові якості, працелюбність. Готує їх до свідомого вибору професії. При цьому слід пам'ятати, що потрібно особливу увагу приділяти тому, щоб в учнів не згасав інтерес до цього процесу, стежити, щоб вони доводили свої наміри, особливо в праці, до кінця.
Проектування — це вид діяльності, що синтезує в собі елементи ігрової, пізнавальної, професійно-трудової, комунікативної, навчальної, теоретичної і практичної діяльності. Проведений аналіз дозволяє нам сформулювати думку про те, що проектування як творча, інноваційна діяльність завжди націлене на створення виробів і послуг, що мають об'єктивну й суб'єктивну новизну та особистісну й суспільну значимість.
Проектна технологія дозволяє активно розвивати в учнів основні види мислення, творчі здібності, прагнення самому створити, усвідомити себе творцем. В учнів виробляється і закріплюється звичка до аналізу споживчих, економічних, екологічних і технологічних ситуацій, здатність оцінювати ідеї, виходячи з реальних потреб, матеріальних можливостей і вмінь, вибирати найбільш технологічний, економічний спосіб виготовлення об'єкта проектування, який відповідав би вимогам дизайну.
Крім того, під час роботи над проектом у школярів розвивається пізнавальна й трудова активність, формуються вміння самостійно використовувати свої знання, плідно розвиваються комунікативні здібності, навички лідерів та здатність до спільної роботи в групі, створюються можливості для реалізації міжпредметних зв'язків.
Нові навчальні плани і програми з трудового навчання значно розширили можливості школи у використанні проектної технології на уроках та в позакласній роботі з метою розвитку в дітей творчої активності.
Виконуючи творчі проекти від ідеї до її втілення, учні вчаться самостійно приймати рішення, визначати свої проблеми в знаннях і знаходити шляхи виправлення такого становища. У процесі проектно-технологічної діяльності в школярів розвиваються загальні і спеціальні здібності, формується проектно-технологічна культура.
Усе це дає змогу зробити висновок про те, що проектно-технологічна діяльність дозволяє здійснити перехід від «школи пам'яті» до «школи мислення». У першому випадку опора робитеся переважно на процеси сприйняття, уваги, запам'ятовування, у другому — враховується роль мислення.
Дуже важливим питання про структуру проектно-технологічної діяльності. Ця діяльність, як будь-яка інша, має визначену структуру, що містить у собі мету, мотиви, функції, зміст, внутрішні і зовнішні умови, методи, засоби, предмет, результат та етапи виконання проектно-технологічної діяльності.
Етапи виконання проектно-технологічної
діяльності.
І. Організаційно – підготовчий етап.
• пошук проблеми;
• усвідомлення проблемної сфери;
• вироблення ідеї та варіантів;
• формування параметрів та вимог;
• вибір оптимального варіанту та обґрунтування;
• аналіз майбутньої діяльності.
• пошук проблеми;
• усвідомлення проблемної сфери;
• вироблення ідеї та варіантів;
• формування параметрів та вимог;
• вибір оптимального варіанту та обґрунтування;
• аналіз майбутньої діяльності.
ІІ. Конструкторський етап.
• Складання аналізу;
• добір матеріалів;
• вибір інструментів, обладнання;
• вибір технології обробки деталей, їх з’єднання, оздоблення;
• організація робочого місця;
• економічне та екологічне обґрунтування;
• маркетингові дослідження.
• Складання аналізу;
• добір матеріалів;
• вибір інструментів, обладнання;
• вибір технології обробки деталей, їх з’єднання, оздоблення;
• організація робочого місця;
• економічне та екологічне обґрунтування;
• маркетингові дослідження.
ІІІ. Технологічний етап.
• виконання технологічних операцій, передбачених технологічним процесом;
• самоконтроль своєї діяльності;
• дотримування технології, трудової дисципліни, культури праці;
• контроль якості.
• виконання технологічних операцій, передбачених технологічним процесом;
• самоконтроль своєї діяльності;
• дотримування технології, трудової дисципліни, культури праці;
• контроль якості.
IV. Заключний етап.
• аналіз виконаного виробу в порівнянні з прогнозованим;
• оформлення проекту;
• pахист проекту;
• самооцінка якості та аналіз результатів проекту;
• оцінка проекту за категоріями;
• реалізація проекту.
• аналіз виконаного виробу в порівнянні з прогнозованим;
• оформлення проекту;
• pахист проекту;
• самооцінка якості та аналіз результатів проекту;
• оцінка проекту за категоріями;
• реалізація проекту.
Нижче подається приклад розробки проекту, де відображені етапи та стадії проектно – технологічної діяльності учениці та презентація до неї.
Презентація проекту (пояснювальна записка) починається з висвітлення проблеми, яка спонукає до роботи над проектом. Якщо проект був замовленням, то його розробник повинен вказати, які проблеми чи практичні завдання можна вирішувати за допомогою даного проекту.
У змісті проекту мають бути представлені зображення зразків, які коротко розкривали б еволюцію об'єкта проектування. Розвиток форми, конструктивних елементів, використовуваних матеріалів чи інструментів є свідченнями еволюції техніки на прикладі даного об'єкта проектування. Учасник проекту повинен це розуміти і обов'язково представити щонайменше один-два зразки виробів, що були прототипом його об'єкту. Під час презентації учень може показати, чи відбулись еволюційні зрушення в його об'єкті відносно їхніх історичних попередників. Якщо об'єкт не є технічним (наприклад вишивка чи інший декоративно - прикладний виріб), то принцип історичної детермінації реалізується через розкриття історико - культурних основ того регіону, для якого даний виріб є характерним.
Також пояснювальна записка (портфоліо) проекту має містити зображення зразків виробів (вироби-аналоги), на основі яких відбувалося комбінування конструкції чи форми проектованого виробу.
У змісті портфоліо також мають бути представлені чорнові замальовки та ескізи, на основі яких було обрано остаточний варіант форми чи конструкції об'єкту проектування. Ця частина процесу проектування на виробництві називається клаузулою. Клаузула створюється на основі зразків аналогів і показує безпосередньо процес народження форми майбутнього виробу, що його проектують. Об'єкт проектування повинен мати елементарне економічне обґрунтування. Тобто має бути доведено, що існує потенційний ринок збуту для таких об'єктів. Отож, якщо спроектований виріб ставити на серійне виробництво, то він знайде свого споживача. Звідси - проект в цілому повинен бути недорогим. Однак, якщо проект все-таки потребує значних коштів, то мас бути зазначено у який спосіб можна знайти спонсорів чи інвесторів для такого проекту, які аргументи можуть переконати інвесторів вкладати кошти у даний проект тощо. Для цього можна презентувати результати мінімаркетингового дослідження, яке б переконувало, що виріб матиме свого споживача та рекламу, яка зацікавить потенційних споживачів.
Комментариев нет:
Отправить комментарий